2018-10-17 11:45:15

Finwire News

Ökad personalstyrka borgar för Mag Interactives spelproduktion - finanschef

Ökad personalstyrka borgar för att Mag Interactive kan fortsätta att producera spel i den takt bolaget önskar. Det berättar bolagets finanschef Magnus Wiklander för Finwire.

Mag Interactive redovisade under morgonen minskande omsättning under fjärde kvartalet i sitt brutna räkenskapsår jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterade även en ökad rörelseförlust.

Finanschefen berättar att spelens intäktsbidrag har ökat med 20 miljoner kronor under 2017/18 jämfört med 2016/17, samtidigt som bolaget fortsätter att investera i organisationen, varför personalkostnaderna har stigit.

"Att vi kan attrahera talanger till Mag är positivt och borgar för att vi skall kunna fortsätta att producera spel i den takt som vi önskar", kommenterar finanschefen.

Siffrorna mellan dagligt aktiva användare (DAU) och månatligt aktiva användare (MAU) skiljde sig åt i morgonens kvartalsrapport, som ökade med 73 respektive 107 procent.

Bolagschefen berättar att PaintHit attraherade många spelare under kvartalet och med få speldagar per spelare så slår det mer på MAU än på DAU. Det förklarar skillnaden mellan dessa siffror.

Mag Interactives vd Daniel Hasselgren skrev i morgonens rapport att vägen framåt för bolaget är en mer diversifierad portfölj och en större tonvikt på utveckling av starkt sociala spel för att nå mer stabilitet även på spelnivå.

Wiklander säger till Finwire att man ser över hela portföljen så att spelen har starka sociala komponenter och/eller är multiplayerspel, vilket innebär starkare retention med fler speldagar över lång tid.

"Det ger oss möjlighet att bygga en stark och stabil affär på lång sikt", berättar Wiklander.

Under kvartalet var kostnader för direkt marknadsföring återigen på en högre nivå efter bra svar från marknaden för spelen Word Domination samt PaintHit.

Finanschefen kommenterar de ökade marknadsföringsnivåerna.

"All vår digitala marknadsföring sker med strikta ROI-mål (avkastningsmål, reds anm) och vi tvingas ibland dra ned på marketing spend om vi inte hittar volymer med bra ROI, och under Q4 så hade vi möjlighet att öka istället baserat på data från kampanjer från Word Domination och PaintHit".

Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Mag Interactive
exclusive gaming tech