2020-08-13 07:40:22

Finwire News

G5 Entertainment ökar intäkter och vinst mer än väntat i andra kvartalet

Mobilspelsföretaget G5 Entertainment redovisar en omsättning och en vinst som var högre än väntat under andra kvartalet.

"När jag stannar upp och ser tillbaka på de framgångar som G5 nådde under andra kvartalet är jag stolt över att se hur vår nya generation av spel bidrog till snabbt växande intäkter och högre marginaler. Restriktionerna som följde på coronaviruset bidrog under kvartalet, men skyndade bara på det oundvikliga", konstaterar vd Vlad Suglobov.

Omsättningen steg 26,6 procent till 376,3 miljoner kronor (297,3). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 338.

Intäkterna från egna spel ökade med över 90 procent under kvartalet och med 43 procent jämfört med årets första kvartal. Även i juli har intäkterna från egna spel fortsatt att öka.

Rörelseresultatet blev 44,8 miljoner kronor (18,5). Rörelsemarginalen var 11,9 procent (6,2). Rörelseresultatet påverkades negativt med -9,3 miljoner (0,6) primärt på grund av omvärdering av operativa tillgångar och skulder i samband med försvagningen av dollarn. Justerat för det uppgick resultatet till 54,1 miljoner kronor (18,0).

Resultatet före skatt var 44,6 miljoner kronor (18,7).

Resultatet efter skatt blev 39,3 miljoner kronor (16,9), analytikerkonsensus 30.

Resultat per aktie hamnade på 4,43 kronor (1,87).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 35,7 miljoner kronor (41,6).

Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 82,3 miljoner kronor (75,4), vilket motsvarar 22 procent av omsättningen (25).

Antalet månatligt aktiva kunder inom gratisspel, free-to-play, steg med 13 procent till 7,1 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder steg med 3 procent. Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 23 procent till 57,4 dollar.

Antalet dagligt aktiva spelare ökade med 7 procent till 1,8 miljoner.

"G5 har släppt fyra spel hittills i år och räknar med minst två till under de kommande månaderna. Vi förväntar oss att våra egna spel, särskilt den nya generationen av egna spel, det vill säga de som släpptes under 2019 och 2020, kommer att fortsätta växa både i absoluta tal och i procent sett av bolagets totala intäkter", skriver G5-chefen om andra halvåret 2020.

G5 Entertainment, MkrQ2-2020KonsensusFörändring mot konsensusQ2-2019Förändring
Nettoomsättning376,333811,3%297,326,6%
Rörelseresultat44,818,5142,2%
Rörelsemarginal11,9%6,2%
Resultat före skatt44,618,7138,5%
Nettoresultat39,33031,0%16,9132,5%
Resultat per aktie, kronor4,431,87136,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet35,741,6-14,2%
Konsensusdata från Factset

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

G5 Entertainment
consumergoods gaming interim tech